Rozumní lidé nakupují lokálně. Přidejte se k nim: #jistsrozumem

Jojo, má to cenu! Pro podporu lokálních potravin jsme vytvořili kampaň "Jíst s rozumem". Pojďte se podívat na tematické video nebo se zahloubat do výstupů z unikátního spotřebitelského výzkumu.

img

Video:

 

Prezentace výstupů z výzkumu:

 
 
 

Infografika:

 
 

Tisková zpráva:

Lokální potraviny jsou zatím spíše zpestřením než běžnou součástí jídelníčku

Téměř polovina českých zákazníků nakupuje lokální potraviny alespoň jednou v měsíci. Jen každý desátý za ně však měsíčně utratí více než tisíc korun. Ukazuje to nový spotřebitelský průzkum Asociace regionálních značek (ARZ).

Sýr od místního farmáře? Jen příležitostně.

Lidé za lokální potraviny utratí nejčastěji částku do 500 Kč měsíčně. Pouze u 11 % spotřebitelů se tento měsíční výdaj vyšplhá nad 1000 Kč. „Tato čísla nám poměrně jasně ukazují, že lokální potraviny nejsou běžnou součástí jídelníčku českých rodin. Pro většinu lidí jsou zpestřením nebo vytržením z každodennosti. Ručně vyrobený sýr od místního farmáře koupíte spíše při výjimečné příležitosti, nebo jako dárek,“ komentuje výstupy průzkumu Kateřina Čadilová, národní koordinátorka ARZ.

Toto zjištění potvrzuje i to, že lokální potraviny nakupují lidé nejčastěji na příležitostných trzích a festivalech v rámci svého regionu (téměř 60 %). Již méně v kamenných prodejnách, které tyto produkty nabízí (40 %) nebo přímo od výrobce (38 %). „Zatím jen 8 % spotřebitelů využívá k nákupu různých on-line služeb, kterých na trhu s lokálními potravinami rychle přibývá. Pro obchodníky se tak v této oblasti stále nabízí nevyužitý prostor,“ doplňuje socioložka Hana Friedlanderová z agentury Nielsen AdMosphere, která průzkum realizovala v červenci 2017 na reprezentativním vzorku 1017 respondentů.

BIO ztrácí sympatie

Zajímavé údaje ukazuje hodnocení respondentů v souvislosti s označením potravin, které má zvýraznit jejich kvalitu. Nejvíce sympatií získalo označení „české“ (37 % respondentů), naopak nečekaně propadlo označení „BIO“ (2 %). Zákazníkům se nelíbí ani přízvisko „lokální“, které označilo za sympatické jen 5 % respondentů.

Tento výsledek naznačuje, že se lidé často nechávají zlákat reklamními kampaněmi velkých řetězců, které označení „české“ využívají poměrně běžně. „Pokud něco vzniklo v Česku, ještě to neznamená, že se jedná o kvalitní a skutečně lokální produkt,“ vysvětluje Kateřina Čadilová. „Vždy záleží především na tom, jakým způsobem produkt vzniká, jaké suroviny přitom použijete, a jaký dopad má výrobek na ekonomiku a rozvoj daného regionu,“ pokračuje Čadilová.  

Právě zvýšení informovanosti o skutečných lokálních potravinách a možnostech jejich nákupu si klade za cíl nová kampaň ARZ „Jíst s rozumem“. „Chceme lidem odlehčenou formou ukázat, že jsou lokální potraviny reálnou a hlavně rozumnou cestou, jak se stravovat. Ideálně by neměly být raritou, ale pevnou součástí našeho jídelníčku,“ uzavírá Čadilová.

Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu www.jistsrozumem.cz.

Asociace regionálních značek sdružuje přes tisíc certifikovaných výrobců lokálních potravin a řemeslných produktů z 27 českých regionů. Aby tito výrobci získali „regionální značku“ musí obstát před odbornou komisí, která potvrdí jejich kvalitu a lokální původ. Více na www.regionalni-znacky.cz

Kontakt pro média:

PhDr. Kateřina Čadilová, předsedkyně ARZ a národní koordinátorka

telefon: (+420) 724 863 604, cadilova@arz.cz

 

Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu a sociálních sítích:

www.jistsrozumem.cz

#jistsrozumem

Kontakty pro média:

PhDr. Kateřina Čadilová, předsedkyně ARZ a národní koordinátorka

telefon: (+420) 724 863 604,

Mgr. Josef Petr, PR a komunikace

telefon: (+420) 728 563 768,  

Vyberte si region

mapa regionů

Odběr novinek

Chcete od nás pravidelně dostávat novinky, pozvánky na chystané akce nebo inspirující příběhy a rozhovory? Stačí se přihlásit.

Partneři

Projekt Bohatství našich regionů je realizován za přispění prostředků ze státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva zemědělství

Projekt Bohatství našich regionů je realizován za přispění prostředků ze státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva zemědělství

Projekt Naše regiony – komunikační platforma a marketingové nástroje je realizován za přispění prostředků ze státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj

Projekt Naše regiony – komunikační platforma a marketingové nástroje je realizován za přispění prostředků ze státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj

Social Inclusion and Empowerment of Youth Through Support to Development of LC in Eco production

Social Inclusion and Empowerment of Youth Through Support to Development of LC in Eco production

Turistická nabídka ubytování a zážitků

Turistická nabídka ubytování a zážitků

Cestujeme s Magazínem TIM

Cestujeme s Magazínem TIM

KAM - Dovolená v Čechách, na Moravě a ve Slezsku

KAM - Dovolená v Čechách, na Moravě a ve Slezsku

Konference rozvoje cestovního ruchu:

Konference rozvoje cestovního ruchu:

Ubytování a dovolená v České Republice

Ubytování a dovolená v České Republice

Smartemailing

Smartemailing
Webdesign: 2123design s.r.o. Redakční systém: Kinet s.r.o.