
Regionální produkty
Každý region v České republice má svůj vlastní neopakovatelný charakter, daný přírodním bohatstvím, kulturou a staletými tradicemi jeho obyvatel. Také výrobky a produkty pocházející z určité oblasti nesou část tohoto charakteru – je do nich vložena práce tamních řemeslníků a zemědělců i část jejich duše. Návštěvníkům pak nabízí specifickou pohostinnost a neopakovatelné zážitky.

Krásné starosti Filipa Rychlebského
Regionální značky mají ambice podporovat každý kvalitní výrobek, který prošel rukama místních lidí, má dohledatelný „rodokmen“ a skrývá zajímavý příběh. Pak jsou ale výjimky – produkty, které jinde opravdu nenajdete. K nim určitě patří i Pišlik z Jeseníků.

Minimalistický panáček původem ze Staré Červené Vody dobývá svět ve svých originálních vozítkách coby hračka, která se dědí. Sám toho ale moc nenamluví, proto jsme vyzpovídali jeho duchovního otce, Filipa Rychlebského.
Na webové prezentaci o sobě píšete, že jste učitel, který provozuje penzion a chová kozy. To není pro učitele úplně obvyklé – co vás k tomu vedlo?
No, já jsem učitel, který už na základní škole neučí. Byl jsem tam rád, ale už je to za mnou, zpátky bych už asi nechtěl. Teď učím sám sebe a také své děti, které mají domácí školu. Jako zaměstnání mám penzion, u něho kozičky, a samozřejmě pišliky. Baví mě to.
Kde se vzal Pišlik?
To slovo? Nebo ta hračka? Slovo jsme si vymysleli s dětmi. Hráli jsme si se slovy, vymýšleli různé varianty a pišlik se nám zdál legrační, mazlivý, originální. A hračku jsme vymysleli mnohem dřív. Vždycky se mi líbila ta designová nezaujatost, pišlik není předem „nějaký“, neříká dětem: „Mysli si o mně, že jsem...“ On říká dětem: „Mysli si o mně, co chceš.“ Pišlik dává svobodu hrát si, jak člověk chce.
Jak se mu teď vede?
To je krásná otázka. Pišlikovi se vede skvěle bez ohledu na obchodní úspěšnost firmy, která ho prodává. Pišlik ví, že jeho existence je krásná a bohatá a smysluplná a činí mu potěšení na to myslet. Je to nakažlivé.
Jaké máte plány do budoucna?
Ještě víc si užívat každý svůj den. Pišliky bych chtěl poslat do světa. Už prodáváme na Slovensku a v Estonsku, teď začínáme v Austrálii a USA. Připravujeme Německo, Rakousko, Polsko. Chtěli bychom výrazně navýšit počet produktů, každý rok přijít aspoň s pěti novými „pěkně vymazlenými“ věcmi. Chceme dále dělat to, co nás těší.
Regionální značka se snaží podporovat kvalitní místní produkty – jak značku JESENÍKY originální produkt, kterou jste získal na Pišlika, vnímáte vy?
Celkově vnímám regionální značky jako velmi kvalitní, smysluplnou ideu. Škoda, že se realizuje v tak skromných podmínkách – podpora státu by jí velmi prospěla a stát by mohl lépe upozornit na duševní bohatství lidí v něm žijících. Omezené finanční možnosti značky pozoruji zřetelně. Myslím, že by bylo dobré, kdyby se ARZ snažila dostat regionální zboží ven, do EU. Velmi oceňuji vaši práci, vidím, že bez osobního nasazení by se to nedalo dělat.
Co vám připadá na životě na venkově nejtěžší? Berou vás místní mezi sebe?
Zátěž je určitě dojíždění za kvalitní kulturou a vzděláním, to pociťujeme značně při výchově dětí. A také omezené sociální možnosti – pro navazování a udržování vztahů je třeba zase dojíždět. Vlastně skoro každý den někam jedeme. Zatím nám to stojí za to, život na venkově nabízí zase jiné možnosti, které nepohodlí s dojížděním vyvažují. Ale klidně si taky dovedu představit, že bychom se někdy přestěhovali zpátky do města. Je to otevřené. Myslím, že celkově se k nám zdejší lidé staví spíše rezervovaně, ale máme mezi místními několik dobrých přátele, kteří nás mají rádi.
A co provozování penzionu? S tím určitě také souvisí spousta starostí.
Jsou to krásné starosti, věřte mi. Velmi pestré. Střídám si práci u počítače s manuální prací, dělám údržbáře, uklízečku, pasáčka koz i dojičku. Připravuju snídaně, jezdím s traktorem do lesa na dřevo, přikládám do kotle, nakupuju, upravuju webové stránky, přijímám objednávky na pobyt, kontroluju a provádím platby, objednávám pivo, měním žárovky i rozbité umyvadlo. Nikdy jsem se v životě nenudil, vždycky jsem měl co na práci. Přiznávám se: na konci léta jsem značně znaven a těším se na zimu, kdy je méně hostů.
A co je naopak na způsobu života, který jste si s rodinou zvolil, nejhezčí?
Přesně to, co jsem odpovídal na předchozí otázku!
Myslíte, že vaše čtyři děti (nebo některé z nich) půjdou ve vašich stopách?
Bylo by krásné, kdyby ano. A jistě bude krásné, když ne. Nejstarší Jáchym jeví o pišliky zájem a plánuje, že bude pokračovat v jejich rozvoji. Rádi spolu o firmě mluvíme, Jáchym často tvoří nové věci, navrhuje produkty, vymýšlí příběhy. Je pro mě inspirací. Ohledně převzetí firmy mu dávám plnou svobodu, na rozhodnutí je ještě čas.
Rozhovor vedla Kateřina Čadilová
Více najdete na http://pislik.cz/
JESENÍKY originální produkt®
Táhlé zaoblené hřebeny, hluboká údolí řek, zaříznutá v lesnatých stráních. Region květnatých luk a zelených pastvin, na nichž se poklidně pasou stáda ovcí a skotu. Drsná a zároveň romantická příroda. Tvořivost místních lidí i bohatá nabídka služeb – to je jedinečnost Jeseníků, nejvyššího pohoří Moravy. Více...