Setkání koordinátorů a konference v Poděbradech

ARZ  01. 10. 2010

Setkání zástupců regionálních značek z celé České republiky a několika evropských zemí na mezinárodní konferenci, kterou uspořádala Asociace regionálních značek koncem září v Poděbradech, ukázalo, že zahraniční značky pro nás mohou být stále zdrojem zajímavých nápadů, v evropském měřítku se však rozhodně neztratíme.

img

Když před pěti lety vznikaly naše první regionální značky pro místní výrobky, čerpali jejich tvůrci inspiraci z projektů realizovaných v Irsku, ve Velké Británii a dalších evropských zemích, kde měly podobné iniciativy v té době už více než desetiletou tradici. Setkání zástupců regionálních značek z celé České republiky a několika evropských zemí na mezinárodní konferenci, kterou uspořádala Asociace regionálních značek koncem září v Poděbradech, ukázalo, že zahraniční značky pro nás mohou být stále zdrojem zajímavých nápadů, v evropském měřítku se však rozhodně neztratíme.

I když jsou regionální značky postaveny na principu jedinečnosti, jejich obecná východiska a cíle jsou si velmi podobné. Proto je dobře o sobě vědět a v budoucnu třeba i přímo spolupracovat. Na konferenci v rámci projektu podpořeného z Evropského sociálního fondu vystoupili vedle našich regionálních koordinátorů hosté z celkem šesti zemí. Názorně ukázali různorodost přístupů k regionálnímu značení od tradičně pojatých značek pro zemědělské produkty z Nizozemska, přes značku usilující o zachování transylvánských lidových tradic až po ikonu regionálního značení, značku Fuchsia, která v posledních patnácti letech proměnila Západní Cork v Irsku.

Představena byla i v  mnoha ohledech specifická iniciativa realizovaná podél Hadriánova valu, který kdysi vymezoval severní hranici římského impéria. Dnes se jedná o vyhledávanou turistickou atrakci, která přitahuje turisty do jinak nepříliš pohostinného koutu severní Anglie. Zbytky valu a četné vykopávky římských staveb v jeho blízkosti jsou pro řadu nadšenců důvodem, proč zde strávit několik dní, popřípadě i celou trasu valu z jednoho anglického pobřeží na druhé projít pěšky či projet na kole. A právě na myšlence, že je třeba přitáhnout pozornost turistů i k tomu, co je „za zdí“ a udržet je v regionu co nejdéle, staví i místní regionální značení. Jsou do něj zapojeni výrobci působící v okruhu do 10 mil od valu (případně do 50 mil, pokud se jedná o produkty s přímou souvislostí s valem). Vedle standardizovaných obchodů se suvenýry a občerstvením se tak návštěvníkům nabízí i alternativa produktů od místních řemeslníků, místní potraviny a nápoje servírované v kavárničkách přímo na farmách či hospůdkách v rodinných pivovarech, kombinace ubytování na farmách a nabídky tradičních produktů, ale třeba i zcela nové výrobky, jako jsou svíčky z ekologického sojového vosku.

Geograficky i pojetím značení je těm našim naopak hodně blízká značka z údolí řeky Barycze, kterou pod názvem „Údolí Barycze doporučuje“ koordinuje Místní akční skupina Partnerství pro údolí Barycze. Značka je udělována od roku 2008 a jejím cílem je propagovat jedinečnou nabídku turisticky atraktivních tradičních produktů a služeb, které jsou v souladu s ochranou přírody (v oblasti je rozsáhlá rezervace kolem Miliczských rybníků). Vzhledem k tomu, že v Polsku na rozdíl od Česka neexistuje žádná organizace, která by zastřešovala regionální značení, vznikala značka z údolí Barycze do značené míry podle vzoru nedalekých Krkonoš. Přitom ale vsadila na kvalitně zpracovaný marketing a výsledkem je ucelený program propagace včetně řady tiskovin a mediálních výstupů. Z oblasti, jež byla před pěti lety známá hlavně mezi ornitology a rybáři, se stal vyhledávaný turistický region nabízející řadu možností aktivní relaxace v přírodě, kterou doprovází kulinářské zážitky při konzumaci místních specialit (především kaprovitých ryb, ale také ovoce, pečiva a mléčných výrobků) a setkání s místními řemeslníky pokračujícími v tradicích svých předků.

K tomu, co mají regionální značky všude v Evropě společné, patří i motivace, proč je zavádět. Bylo by naivní popírat, že tou hlavní je snaha zvýšit ekonomickou úspěšnost výrobců. Tam, kde značení funguje, lze ale nezpochybnitelně pozorovat i vedlejší efekty – zejména podporu místních společenství a vytváření nových vazeb mezi lidmi, které spojuje právě to, že jsou „odněkud“. Nic na tom nemění ani přirozená konkurence mezi jednotlivými producenty. Naopak, zdravá soutěživost ve spojení se zárukou původu může kvalitě značky jenom pomoci. A i když regionální značky nemohou konkurovat anonymnímu zboží z globalizovaných velkoobchodů, ty úspěšné nabízejí alternativu pro stále širší okruh spotřebitelů, kteří sami mohou být odkudkoliv. Vědí ale, že na produkty „odněkud“, se prostě mohou spolehnout.

Další fotografie ze setkání koordinátoru a z prvního a druhého dne mezinárodní konference.

ČESKÉ STŘEDOHOŘÍ regionální produkt®

Webdesign: 2123design s.r.o. Redakční systém: Kinet s.r.o.