Tajemství hrnčířského řemesla: Země, voda, vzduch a oheň

ARZ  18. 06. 2015

Nechte se vtáhnout do příběhu originální autorské keramiky ze Zaječič. Hrnčířka Romana Kášová pro naše čtenáře připravila malý výlet do tradice hrnčířského řemesla.

img

Poprvé mě keramika oslovila na císařském dni v Kadani, kde jsem strávila asi hodinu v hrnčířském stánku. Hrnčířka mi tehdy poodhalila tajemství tohoto řemesla. Z prvotního nápadu vyrábět si hrnečky pro osobní potřebu a jen tak pro radost se postupem času zrodila plně funkční hrnčířská dílna, která ctí tradiční výrobní postupy. I když hrnečků a keramiky je všude plno, poptávka po tradičním hrnčířském zboží roste a taková dílna lidem v blízkém okolí chyběla. Vybavovali jsme se postupně, dnes už máme všechno, co je pro tuto ruční uměleckou tvorbu potřeba, včetně staršího hrnčířského kruhu a pece na vypalování keramiky dřevem.

Země a Voda

Při samotné výrobě používáme běžné postupy, staré tisíce let. Týká se to zpracování hlíny před použitím, procesu výpalu keramiky, tak i vlastní techniky vytáčení na hrnčířském kruhu, kterou jsem si sama osvojila.

Vzduch

Po zpracování musí výrobek „odpočívat“ – pozvolna přirozeně 14 až 20 dní vysychat. To nelze ničím urychlit, je to též staletími ověřený proces. Když se pálí nevysušený střep, pára, která vzniká uvnitř, jej roztrhne.

Oheň

Samotné vypalování má původ v mocném ohni. Toto jsem zachovala a vypaluji keramiku zásadně v peci na dřevo, při teplotě až 1 250 °C. Elektrickou pec u nás zatím nenajdete. Elektrická topná spirála nikdy nenahradí živel ohně. Oheň, který prochází pecí a skrze výrobky se dere z pece ven, předává vypalované keramice nenapodobitelný a jedinečný vzhled, energii a výjimečné užitné vlastnosti, jako je pevnost a schopnost tepelně izolovat. Proto se naše keramika nehodí do mikrovlnné trouby. K výpalu používáme dvoužárovou technologii, tedy „přežah“ provedený do teploty 900 °C a „ostrý výpal“ do teploty 1 250 °C. Zkoušíme i z Japonska pocházející techniku výpalu RAKU, kdy je hrnčířem razantně vstoupeno do procesu vypalování a výrobek je prudce schlazen v redukčním materiálu. Je to riskantní metoda, která ale dá povrchu keramiky zcela neopakovatelný charakter.

Ouškem hrnku do minulosti zaječické keramiky a zase zpátky

Prastaré stopy hrnčířského řemesla se podařilo najít i v obci Zaječice. Ve spolupráci s Ústavem archeologické památkové péče severozápadních Čech se chystáme seznámit veřejnost s historií hrnčířského řemesla v Zaječicích a pokusit se o výrobu a prodej replik nádob, které používali naši předci. Věřím, že se mi podaří přiblížit kouzlo práce s hlínou i dalším, hlavně dětem od mateřských až po střední školy. A třeba se jednou keramika ze Zaječic stane známým pojmem.

Romana Kášová, hrnčířka

Originální autorská keramika ze Zaječic

Autorská keramika ze Zaječic zahrnuje jednak na hrnčířském kruhu ručně vytáčené užitkové i dekorativní hrnčířské výrobky - misky, talíře, pokličky, hrnky, korbely, konvičky, vázy, květináče atd., jednak modelovanou keramiku - figury, sošky, kachle, dekorace atd. |Výrobky jsou jedinečné svým tvarem, ale i barvou, povrchově jsou totiž dále zušlechťovány pomocí glazur, barev a oxidů kovů. Následně jsou vypalovány výhradně v peci na dřevo při teplotě 1100 stupňů Celsia. Oheň propůjčuje výrobkům z této dílny pevnost a výborné termoizolační vlastnosti; povrch nádob ze Zaječic zůstává chladný a horké tekutiny v nich si přitom dlouho zachovají svou původní teplotu. Více...

KRUŠNOHOŘÍ regionální produkt®

Krajina, do jejíž divukrásné tváře se nesmazatelně zapsali lidé, když zde v honbě za poklady z hlubin země zanechali hluboké jizvy. Ty pomůže zacelit čas a především práce zemědělců, sadařů a vinařů, řemeslníků a umělců, kteří znovu probouzejí a dotvářejí krásu a rozmanitost Krušnohoří. Více...

ČESKOSASKÉ ŠVÝCARSKO regionální produkt®

Webdesign: 2123design s.r.o. Redakční systém: Kinet s.r.o.