HANÁ regionální produkt®
HANÁ - krajina rozlehlých úrodných polí a chráněných lužních lesů, ležící v samém srdci Moravy. Láska k rodné půdě a tradicím se zde dědí po generace a je tak zárukou pro vznik kvalitních domácích produktů.
Máme značku Haná
Pod patronací značky HANÁ regionální produkt® byla vydána publikace Máme značku Haná. Ve více než čtyřiceti rozhovorech a článcích se v ní objevují pozoruhodné příběhy o životních cestách jednotlivých řemeslníků a výrobců, o jejich vztazích k ruční práci i k tomuto regionu. Autorkou knížky je redaktorka Marie Šuláková, autorkou fotografií Veronika Ondřejová.
„Měla to být knížka o výrobcích se značkou Haná regionální produkt a je hlavně o lidech, kteří vyrábějí. A možná nepřináší nic nového ani podrobné návody a recepty, ale cosi dobrého z těch lidí se snad podařilo v těch jednoduchých rozhovorech zachytit. A také občas jejich stesky a nářky či zoufalství nad tím, jak se v naší zemi řemeslu nepřeje a nad lidmi, kteří vše poměřují penězi. Každý z těch lidí mě k sobě na chvíli pustil a nechal mě ptát se,“ zaznívá v úvodu publikace.
Jednotlivé rozhovory a články jsou různě dlouhé, vždy podle toho, jakým způsobem vznikaly. „Část jsem natáčela přímo v terénu u řemeslných stánků, jiné doma u výrobců. Některé rozhovory vznikaly také formou písemnou či natáčením po telefonu,“ vysvětluje rozdílnost autorka Šuláková a hned dodává: „Kratší rozhovor ovšem neznamená méně zajímavý výrobce. Rozhovory na živo měly ukázat, jak pestrá a rozmanitá je celková nabídka značky Haná. Vedle povídání s hrnčířkou, uměleckým řezbářem, firmou na hračky či autorkou pravých hanáckých krojů se objevují rozhovory s výrobci povidel, mléka, pečiva, medu, moštu či sýrů.“
Koordinátorem značky je MAS Moravská cesta. „Věřím, že tato knížka nebude zajímavá jen pro čtenáře, kterým se dostane do rukou, ale i pro samotné výrobce, kteří se touto cestou navzájem o sobě více dozví. Také nám, kteří se o značku staráme, přináší v mnohém zpětnou vazbu,“ říká předsedkyně MAS Julie Zendulková.
Publikace je součástí projektu spolupráce „Nová energie pro regionální značku“. Kromě MAS Moravská cesta se na jejím vydání podílí i další místní akční skupiny z území regionu Hané - MAS - Partnerství Moštěnka, MAS Prostějov venkov a MAS Uničovsko.
Kniha v PDF formátu je k dipozici zde, v tištěné podobě na vyžádání u koordinátorky značky HANÁ regionální produkt® Julie Zendulkové (e-mail: julie.zedulkova@moravska-cesta.cz, tel: 724 111 510)