JESENÍKY originální produkt®
Táhlé zaoblené hřebeny, hluboká údolí řek, zaříznutá v lesnatých stráních. Region květnatých luk a zelených pastvin, na nichž se poklidně pasou stáda ovcí a skotu. Drsná a zároveň romantická příroda. Tvořivost místních lidí i bohatá nabídka služeb – to je jedinečnost Jeseníků, nejvyššího pohoří Moravy.
„Díky značce nemám co prodávat,“ píše včelař. A nyní je znovu příležitost ochrannou známku JESENÍKY originální produkt® získat
Pro některé výrobce je značka JESENÍKY originální produkt® obchodním nástrojem k nezaplacení, některým pomohla při rozjezdu, někdo ji bere jako patriotismus a sounáležitost s regionem. A někdo po nějaké době nevidí žádný přínos. Ať tak či onak, regionální ochranná známka přestavuje vynikající marketingový nástroj, jen jej uchopit za ten správný konec. Dnes ji má 74 výrobků, 21 služba a 21 zážitek. A nyní je příležitost ji opět získat. Kdo má zájem, může se hlásit u regionálního koordinátora Místní akční skupiny (MAS) Horní Pomoraví.
„Výrobci řemeslných produktů, poskytovatelé stravovacích a ubytovacích služeb a provozovatelé zážitků se mohou od dubna hlásit u regionálního koordinátora MAS Horní Pomoraví v Hanušovicích,“ informovala koordinátorka Hana Olejníková s tím, že komise posuzující udělení certifikátů zasednou na konci května. Uzávěrka příjmu žádostí je stanovená na 15. května. Celé znění výzvy se nachází na webu koordinátora hornipomoravi.eu
U výrobků regionální ochranná známka garantuje původ v regionu a vysoký podíl duševní či řemeslné práce. Je také marketingovým nástrojem, návštěvníkům poskytuje něco charakteristického z místa, kde trávili volný čas. Pro samotné řemeslníky a producenty regionálních potravin či přírodních produktů je přidanou hodnotou i spolupráce s ostatními regiony, ale i s národní organizací Asociací regionálních značek. „Získávají tak přehled o konaných trzích, jarmarcích nebo festivalech, kde mohou nabídnout své výrobky zákazníkům,“ podotkla Olejníková. Někdy na takové nabídky přijde i nečekaná, ale výmluvná reakce: „Moc děkuji za pozvání, ale od té doby co mám značku, nemám vlastně co prodávat. Vše se prodává díky značce téměř samo. Už nemám ani na domě vyvěšené bannery, všichni zákazníci se hlásí telefonem, nebo přes internet. S pozdravem Martin Pánek z Jeseníku.“
Specifickou kategorií je certifikace služeb. Komise mnohdy posuzuje, jak moc provozovatel či majitel sounáleží s lokalitou, kde službu poskytuje či jak moc využívá lokálních zdrojů ve své kuchyni. I to mnohdy ale naráží na legislativu. „Je důležité vybalancovat obojí a nabídnout hostům atmosféru, aby věděli, že jsou v Jeseníkách a že jde o zajímavou a jedinečnou oblast,“ uvedla koordinátorka.
Rozmanitou kategorii představují zážitky. Jde jak o největší turistické cíle, ale i lokální aktivity.