Jablkem to začalo a dnes umíme nabídnout i lyofilizované ovoce

MORAVSKÁ BRÁNA  24. 05. 2022

Lučické sady - Eduard Kozák jsou rodinná firma, která se věnuje pěstování a zpracování ovoce. Jejich hlavním produktem jsou jablka a švestky, v menší míře rybíz, hrušky, broskve, kanadské borůvky a jahody. Z ovoce vyrábí mošty, sušené a lyofilizované ovoce, povidla a nabízí i vlastní med. Vše pak nabízí ve vlastní prodejně v Lučicích 43. Zakoupíte zde i další produkty spojené se zemědělskou výrobou jako jsou například brambory, cibule, mák a jiné.

img

Založili jste rodinnou firmu v roce 1991. Jak se Vaše podnikání změnilo od té doby?

Od doby, kdy jsme začínali se významně změnil způsob prodeje. Dříve bylo spoustu maloobchodů, ale dnes 90 % prodeje probíhá přes supermarkety. Odběratel se změnil a my se mu přizpůsobili. Tento stav se nám ovšem nelíbí a snažíme se o vlastní prodej a oslovovat ostatní farmáře a malé prodejny v co nejkratší vzdálenosti. Další změnou je ulehčení práce našim zaměstnancům pomocí mechanizace, samozřejmě při co největším zachování ručního podílu práce. Lidé jsou dnes pohodlnější a těžkou práci už nechtějí dělat, a tak jim chceme nabídnout lepší pracovní podmínky.

Používáte nějaké moderní technologie nebo se snažíte o klasické postupy?

Používáme klasické postupy, při využití moderních technologií. Třeba, sušíme klasicky, teplotu však už řídí počítač, ale ke krájení ovoce nepoužíváme prkénko a nůž, jak tomu bylo dříve, ale krájecí stroj. I při výrobě moštíku využíváme strojové techniky, neboť množství, které dnes vyrábíme není myslitelné zvládnout jen holýma rukama za pomocí původních nástrojů.

A jak vznikla myšlenka lyofilizovaného ovoce?

Chtěli jsme nabídnout něco nového, rozšířit sortiment. Je to ta věčná otázka, zda máme šanci, udržet si zákazníka s tradičními produkty nebo neustále být něčím noví a tím pádem atraktivní?! Napadlo nás zkusit usušit touto metodou jablko, neboť jsme jej nikde nezaregistrovali a tím vyplnili prostor na trhu. Při prvním zkoušení nás překvapila jeho chuť. Přidali jsme tedy do nabídky zcela originální lyofilizované jablko ve tvaru kroužku. K němu samozřejmě lyofilizujeme i jahody, maliny, švestky a další ovoce čeká na otestování.

Kdy Vás napadla myšlenka „prodeje ze dvora“? Ve svém obchůdku prodáváte jen své produkty?

Takzvaně ze dvora prodáváme od začátku. Jen s nárůstem zákazníků a rozšířením sortimentu jsme dospěli k myšlence zrekonstruovat volný objekt v Lučicích a vytvořit tak vlastní obchod. Postupně jsme u něj vybudovali zázemí, jako jsou sklady a manipulační plochy. Současný stav, kdy dodáváme do supermarketů nás neuspokojuje a nesouhlasí ani s myšlenkou, s kterou naše firma vznikala. Nicméně se tomu zatím nevyhneme. Snažíme se dodávat do řetězců pouze jako regionální dodavatel, aby naše produkty nejezdily daleko, byly u zákazníka co nejrychleji, čerstvé a dlouhými dodávkami v rámci ekologického přístupu. Životní prostředí je pro nás důležité a nechceme přispívat k jeho ničení. V naší prodejně dáváme také prostor i ostatním místním farmářům a nabízíme produkty např. z Farmy Čechovi, Agrochovu Jezernice a Farmy Luční dvůr.

Jakých úspěchů si nejvíce vážíte?

Naším největší úspěchem je to, že jsme celé ty roky, které nebyly vždy snadné, přečkali a podařilo se nám vše ustát a co víc, stále se rozvíjet.

Například u sušených křížalek z jablek je vývoj viditelný. Zpočátku jsme sušili jen pro pekaře, ale chtěli jsme oslovit i koncového zákazníka a zkoušeli jsme formu sušených jablek, která by mu opravdu chutnala. Nejprve jsme zkoušeli kolečka, která se ujala, ale pak jsme chtěli posunout kvalitu ještě dále a pokusili jsme se vyrobit křížalky tak, aby byly křupavé a dnes můžete vyzkoušet naše křupavé jablkové čipsy. Tak z toho máme opravdovou radost. Rozšířili jsme zpracovatelskou výrobu o švestková povidla, to nám nestačilo a zkusili jsme i povidla hrušková. Tento výrobek také není tak často k vidění a zájem o něj je opravdu překvapivý. Dnes se už výroba obou druhů povidel množství vyrovnává.

V produkci ovoce jsme také pyšní na to, že jsme nezůstali jen u jablek, ale rozšířili jsme ji i na švestky, hrušky, jahody a zkoušíme i borůvky.

Podařilo se nám také koupit a rekonstruovat bytový dům v Lučicích, kde ubytováváme zaměstnance a brigádníky. Tím jsme nabídli zaměstnancům další benefit.

Jaké překážky jste během těch let překonali?

Největší překážkou je pro nás byrokracie. Trápí nás rozdílné podmínky při pěstování, zpracování a prodeji ovoce v zemích Evropské unie. Například Polsko, které, které zvýšilo významně dovoz svých jablek do České republiky, válcuje naše sadaře cenou, která je ovlivněná tím, že je v Polsku super snížená DPH na zemědělské produkty a tomu se skutečně nedá konkurovat. V Polsku je zemědělství významně podporováno, nejen zemědělské produkty, ale i například snížené DPH na zemědělské stroje. Co se týká brigádníků, např. z Ukrajiny, u nás prochází tito pracovníci složitou povolovací byrokracií, v jiných státech EU je to snadnější. To je opravdu zatěžující pro farmáře, který se má věnovat své farmě, ovoci a zaměstnancům, a ne neustále vyřizovat nějaké papíry a povolení. Podnikáme v sektoru, který není z hlediska českých lidí, zajímavý, práce je těžká a té se většina občanů vyhýbá.

Prozradíte nám, jaké máte nejbližší plány? Chystáte se rozšiřovat sortiment nebo objem výroby? Nebo jste spokojení tak, jak to je?

Určitě pokračovat dále v započaté práci, neustále se zlepšovat a držet kvalitu v oblasti pěstování i zpracování ovoce. Ve výsadbě plánujeme pořídit proti kroupové sítě a řešit závlahu. Ve zpracování se zaobíráme myšlenkou zpracování jablek na jablečný ocet. V současné době zkoušíme produkovat ovoce v kvalitě RAW, zkrátka nabízet to co lidé chtějí a co jim chutná.

Nápady máme, jen mít štěstí na lidi, zákony a různé vyhlášky, které mnohdy nedávají smysl a stále více kladou překážky malým pěstitelů / farmářům.

Regionální značka se snaží podporovat kvalitní místní produkty – jak značku MORAVSKÁ BRÁNA regionální produkt, kterou jste získal pro Moštík a Křížalky, vnímáte s odstupem let vy?

Je to dobře, že existuje možnost získat pro naše výrobky místní, regionální značku. Mělo by se v lidech neustále udržovat povědomí, že co je regionální je dobré, u kvůli tomu, že se jedná o místní ovoce, které je pro ně přirozené. Člověk má jíst potraviny, které jsou vypěstované v místě, kde žije, co je zeměpisně dané. Dalším významným argumentem je také ekologie, kdy přispějí ke snižování uhlíkové stopy, v situaci, kdy se dováží z jiných zemí, či kontinentů a životní prostředí trpí.

 Pane Kozáku, děkuji Vám za rozhovor.

 

 

Vyberte si region

mapa regionů

Regionální koordinátor značky

Odběr novinek

Chcete od nás pravidelně dostávat novinky, pozvánky na chystané akce nebo inspirující příběhy a rozhovory? Stačí se přihlásit.

Partneři

Olomoucký kraj

Olomoucký kraj

MORAVSKÁ BRÁNA regionální produkt®

Webdesign: 2123design s.r.o. Redakční systém: Kinet s.r.o.