Českou biopotravinou roku 2010 je Kančí biolovečák z Biofarmy Sasov na Vysočině

VYSOČINA  28. 03. 2011

Vítězem devátého ročníku soutěže a tedy Českou biopotravinou roku 2010 byl vyhlášen Kančí biolovečák z Biofarmy Sasov Josefa Sklenáře.

img

Biofarma Sasov bourá mýty
Kančí biolovečák je trvanlivý fermentovaný salám nejvyšší kvality, jehož trvanlivost je docílena sušením a fermentací za použití startovacích kultur. Je vyroben pouze z biomasa a biokoření, jako přirozený konzervant je použita mořská sůl, biolovečák je proto bezlepkový. Štanglička salámu má hmotnost 400 gramů a trvanlivost je jeden měsíc od data výroby.
Při výrobě se používá maso nekastrovaných kanečků z ekologického chovu prasat na biofarmě Sasov na Vysočině.
Maso pro přípravu salámu je bouráno přímo na vlastních jatkách Biofarmy Sasov, výroba probíhá v Kostelci u Jihlavy, pouhých 10 km od farmy. „Výborný chuť, novátorský přístup a maximální šetrnost ke zvířatům,“ shrnul rozhodnutí odborné porty její předseda Pavel Maurer.
Kančí biolovečák je jedinečný tím, že pravděpodobně jako jediná potravina na českém trhu obsahuje maso z nekastrovaných prasat, mladých kanečků. „Ve faremním chovu to znamená, že byl samec ušetřen drastického zákroku kastrace a nestal se z něj kastrovaný samec, tedy vepřík. V Čechách se všeobecně kastruje, jde o pozůstatek dřívější doby, kdy se prasata vykrmovala do velkých hmotností. Přestože podle výzkumů není kastrace nutná, ani kvůli možnému „kančímu pachu“, stále se kastruje a maso prasat je stále nazýváno „vepřové“,“ říká Josef Sklenář, vítěz soutěže. Sasovský lovečák jako první kančí biovýrobek v Čechách boří mýty a předsudky, ukazuje další možnosti v chovech zvířat a v našem přístupu k nim - a to nejen na ekofarmách.
„Na bio jarmarcích, dožínkách a farmářských trzích se po lovečáku vždy jen zapráší. Dokonce mnozí po ochutnání prohlašují, že jim chutná víc než biouherák, a zkupují lovečáky po několika štanglích domů do svých spíží“, říká Josef Sklenář, ekologický zemědělec z Biofarmy Sasov.
Josef Sklenář se jako jediný v historii soutěže může pochlubit dvěma vítězstvími. V roce 2004 se Českou biopotravina roku stal jeho Biouherák.

Vítězové produktových kategorií
I v letošním roce byly kromě hlavní ceny vyhlášeni vítězové jednotlivých produktových kategorií.
Vítězem kategorie mléko a mléčné výrobky se stal Jogurt bílý 3 % z Mlékárny Valašské Meziříčí, vyráběný pro maloobchodní značku „naše bio“.
Nejlépe hodnoceným v kategorii mlýnské a pekárenské výrobky byl Chléb pšenično-žitný cereální s Nopalem BIO z biopekárny Country Life s.r.o.
Porotce velmi zaujala a vítězem kategorie výrobky z ovoce a zeleniny se stala Hrušková bioláda od Hany Němcové z rodinné farmy Koldokol.
Kategorii biovýrobky pro gastronomii vyhrála společnost Extrudo Bečice s.r.o. s výrobkem Bio Lívance.
S velkým napětím byly očekávány výsledky v nově otevřené kategorii vína z ekologických hroznů. Vítězem se stala Malverína pozdní sběr 2007, suché, z produkce společnosti Vinselekt Michlovský.

Soutěž má prestiž a silné zázemí
Soutěž Česká biopotravina roku byla vloni vyhlášena již po deváté. Celkem 17 výrobců biopotravin do soutěže nominovalo 42 výrobků.
Soutěž vyhlašuje Potravinářská komora České republiky společně s PRO-BIO Svazem ekologických zemědělců. Již tradičním partnerem je společnost Bureau Veritas, lídr celosvětového certifikačního trhu především v oblasti bezpečnosti potravin. „Byl jsem opět velmi mile překvapen vysokou kvalitou nominovaných biopotravin. Gratuluji vítězům,“ komentoval výsledky soutěže Tomáš Kreutzer, ředitel Potravinářské komory ČR. „Také tentokrát se potvrdilo, že porotci nejvíce ocení výrobek, který je něčím zvláštní, jedinečný. Věřím, že jej ocení i zákazníci a doufám, že nás v budoucnosti pan Sklenář zase něčím překvapí. Biofarma Sasov a konkrétně pan Sklenář je členem svazu PRO-BIO, na jehož inovativnost a podnikavost je svaz PRO-BIO skutečně velmi hrdý,“ dodává Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.
„Bezpečnost a zdravotní nezávadnost potravin jsou rozhodujícími faktory pro každou potravinářskou firmu. Jsme pyšní na to, že můžeme podporovat domácí výrobce biopotravin a napomáhat tak ke zvýšení povědomí o kvalitách a výhodách ekologického zemědělství,“ řekl Marcel Skála, obchodní manažer společnosti Bureau Veritas, jež je Zlatým partnerem soutěže.

Konferenčními a veletržními partnery soutěže jsou Veletrhy Brno a BioFach. Mediálními partnery soutěže jsou časopisy Moderní obchod, Food-Service a informační portály Bio-info a Nazeleno.cz.

Biofarma Sasov je držitelem regionální značky VYSOČINA regionální produkt ® pro Bio bramborový program : https://www.regionalni-znacky.cz/vysocina/cs/certifikovane-produkty/detail/268/bio-bramborovy-program

Vyberte si region

mapa regionů

Odběr novinek

Chcete od nás pravidelně dostávat novinky, pozvánky na chystané akce nebo inspirující příběhy a rozhovory? Stačí se přihlásit.

Regionální koordinátor značky

VYSOČINA regionální produkt®

Webdesign: 2123design s.r.o. Redakční systém: Kinet s.r.o.