Regionální značky garantují tradici a kvalitu
Rozhovor o regionálních značkách v regionálních přílohách Deníku z 25. 9. 2024.
HANA MASAŘÍKOVÁ
Asociace regionálních značek se už téměř dvacet let zaměřuje na propagaci regionálních produktů i služeb a na podporu místního podnikání. Co musejí splnit výrobci a poskytovatelé služeb i zážitků a jaké výhody na trhu má pro ně certifikát s regionální značkou?
Nejen o tom jsme si povídaly s Kateřinou Čadilovou, předsedkyní Asociace regionálních značek
Vaše asociace má za cíl zviditelnit jednotlivé regiony a upozornit na zajímavé produkty, které v něm vznikají. Jak vznikla myšlenka na její založení a jak dlouho funguje?
Systém regionálních značek zastřešený naší asociací má původ v projektu Natura 2000 – Lidé přírodě, příroda lidem, který probíhal v letech 2004-2006 a kromě zvyšování povědomí lidí o celoevropské soustavě chráněných území bylo jednou z jeho hlavních částí regionální značení výrobků. Inspirací byly ještě starší iniciativy – u nás třeba značka Tradice Bílých Karpat, která funguje samostatně dodnes, nebo podobné značky v Německu a Rakousku.
Z počátku se regionální značky soustřeďovaly pouze na chráněná území. Jak je tomu dnes?
Nejprve jsme se soustředili na chráněná území v Krkonoších, Beskydech a na Šumavě a naším cílem bylo podpořit podnikání, které region ekonomicky posiluje, aniž by negativně ovlivňovalo cenné přírodní prostředí. Postupně se ale začaly ozývat i další regiony, takže v současné době už pokrýváme zhruba tři čtvrtiny území České republiky (a dokonce lehce přesahujeme i na Slovensko, do Polska a Německa). Chráněné území není nutnou podmínkou pro zavedení regionální značky, důraz na šetrnost k přírodě a okolí všeobecně je ale stále velmi podstatným kritériem pro udělení práva užívat kteroukoli značku z našeho systému.
Certifikujete výrobky, služby i zážitky. Jaká kritéria musí splňovat, aby získaly vaši certifikaci?
Jak už jsem zmínila, jedním z významných kritérií je environmentální šetrnost – výrobek, služba ani zážitek nesmí zatěžovat životní prostředí více, než je nezbytně nutné, a to ani v procesu vzniku, ani při „spotřebě“. K dalším povinným kritériím patří logicky místní příslušnost k území konkrétní značky, což znamená, že výrobek tam musí vznikat (zcela, nebo v případě nějaké kombinované výroby z více než 50 procent), a služba nebo zážitek musí být poskytovány ve vymezeném území. Dalším povinným kritériem je bezúhonnost výrobce či provozovatele služby a plnění všech zákonných norem a předpisů, které se vztahují na daný obor.
Kromě toho ale máte také soubor bodovaných kritérií. Co si pod tím máme představit?
Bodovaná kritéria nejsou pro splnění podmínek pro udělení certifikátu povinná, ale pro udělení značky je rozhodující celkový počet bodů získaný jejich kombinací. Těmito kritérii jsou u výrobků tradice, podíl místních surovin, podíl ruční práce, specifičnost pro region a výjimečná kvalita. U služeb (to je restaurací a ubytování) a zážitků je bodování ještě komplexnější, ve snaze postihnout vazbu certifikované služby či zážitku k danému regionu. Systém hodnocení může na první pohled vypadat komplikovaně, téměř dvacetiletá praxe ale prověřila, že byl nastaven správně a umožňuje v rámci jedněch kritérií ohodnotit i velice různorodé produkty.
Když se žadatelům podaří získat regionální značku, jak dlouho ji mohou užívat?
Žadatel získá právo značku užívat pro konkrétní produkt nebo skupinu produktů po dobu zpravidla dvou let. Po uplynutí této doby probíhá tzv. recertifikace, to znamená, že se znovu zkontroluje, že jsou plněna kritéria, na jejichž základě byla značka udělena, a zrekapituluje se i průběh spolupráce koordinátora značky s držitelem certifikátu. V současnosti máme ve 30 regionech udělených 1 500 certifikátů.
Jaké konkrétní výhody přináší certifikace výrobcům a poskytovatelům služeb a zážitků?
Regionální značka přináší jejich nositelům konkurenční výhodu, buď přímo ve vztahu k jejich zákazníkům, nebo jako vstupenka na různé prestižní prodejní akce nebo do kamenných obchodů, nebo i velkých řetězců. Každý certifikovaný produkt má garantovanou prezentaci na našem webu, certifikovaným podnikatelům poskytujeme odbornou podporu v oblasti marketingu, včetně individuálních konzultací a školení.
Řada aktivit se odehrává v jednotlivých regionech. Nejčastěji se jedná o organizaci různých jarmarků, nabídku certifikovaných produktů v infocentrech a dalších prodejních místech, sestavování dárkových balíčků, a také přípravu propagačních materiálů.
Co dělá regionální značku opravdu výjimečnou ve srovnání s jinými produkty na trhu?
Pokud bychom měli jmenovat tři základní hodnoty našich značek, byla by to lokálnost, tradičnost a ohleduplnost (environmentální, ale i obecnější respekt k okolí včetně spotřebitelů daného produktu). Dnešní trh je zaplaven výrobky nejrůznějšího původu i kvality. Určitě nebudeme tvrdit, že produkt, který naši značku nemá, je nutně horší než ten se značkou, ale regionální značení nabízí spotřebitelům lepší orientaci, mohou se spolehnout na to, že produkt někdo prověřil, a nemělo by se stát, že by dostali něco jiného, než co jim prodejce nasliboval.
Vnímáte mezi lidmi nárůst zájmu o lokální produkty?
Zájem o lokální produkty roste, i když vzhledem k makroekonomickému vývoji pomaleji, než bychom si přáli. Souvisí jak s kupní silou, tak s osvětou mezi spotřebiteli. Zvolna, ale soustavně narůstá skupina lidí, která si uvědomuje, že je pro mé zdraví a „dobrý pocit“ lepší nakoupit méně, ale kvalitněji a pokud možno lokálně. Naším úkolem je jim naplňování této vize co nejvíce usnadnit.
Jak vidíte budoucnost regionálních značek v České republice?
Coby bytostný optimista dobře, ale coby realista vím, že nic není zadarmo. Podporovat lokální produkci na stále více globalizovaném trhu, navíc v éře technologií, které staví na hlavu vše, co platilo ještě před dvaceti lety, není vůbec snadný úkol. Ale je to současně výzva, třeba i v tom využít technologie jinak, než jak se děje masově. Anebo oslovit mladou generaci.
O to se chceme pokusit prostřednictvím probíhajícího projektu, v rámci kterého bychom rádi oslovili školy, aby v rámci týmové práce nechaly děti z druhého stupně a středních škol navrhnout regionální produkty vhodné k certifikaci. Jsme upřímně zvědaví, jaká bude odezva, ale těšíme se, že touto cestou ukážeme hodnoty regionálních produktů další významné skupině spotřebitelů, která bude formovat naši ekonomiku i společnost v následujících dekádách.
5. 9. 2024 - Deník - příloha Střední Čechy +8 dalších
VLTAVA LABE MEDIA a.s.
-
Region
ARZ
-
Region
ARZ