Polski Polski

Mezinárodní konference Značky, které spojují - společná cesta regionální spolupráce


Na padesát odborníků z Česka i Polska se 3. prosince setkala v Národním zemědělském muzeu Ostrava na mezinárodní konferenci Značky, které spojují.

Akci slavnostně zahájila konzulka Polské republiky v Ostravě paní Marzena Karwowska, generální ředitel Třineckých železáren Roman Haide a ředitel NZM Ostrava Ivan Berger, který konferenci poskytl záštitu.

  • TERMÍN KONÁNÍ

    3. 12. 2025

  • Obec

    Ostrava

  • Region

    ARZ

  • TERMÍN KONÁNÍ

    3. 12. 2025

  • Místo

    Ostrava

  • Region

    ARZ

Program konference ukázal, jak regionální značky posilují místní identitu, podporují výrobce a vytvářejí nové formy přeshraniční spolupráce.

Prezentace: výsledky projektu Central Mountains i inspirace z regionů

  • První dva bloky konference byly věnovány prezentacím o projektu Central Mountains a navazujících formách přeshraniční i meziinstitucionální spolupráce:
  • Kateřina Čadilová (ARZ) představila projekt výsledky projektu a výzvy do budoucna 
  • Marta Kot (Fundacja Ochrony Krajobrazu) přiblížila platformu Česko-polského domu značek a další aktivity své organizace
  • Katarina Góra z pščynského okresu představila budování lokální značky v pščyňském regionu
  • Bogdan Kasperek z euroregionu Těšínské Slezsko informoval o aktivitách turistické značky Těšínské Slezsko
  • Julie Zendulková z MAS Moravská cesta a koordinátorka značky HANÁ regionální produkt sklidila zaslouženou pozornost s prezentací projektu Od vidlí po vidličku propojující farmáře se školami
  • a konečně zástupci značek přímo zapojených do aktivity projektu zaměřených na děti - Alena Dvořáková z MAS Horní Pomoraví (Jeseníky), Petra Chroustová z MAS Opavsko (Opavské Slezsko) a Leszek Richter z PZKO Jablunkov (Górolsko Swoboda), na praktických příkladech ukázali, jak lze pracovat s pracovními listy pro základní školy. (Pracovní sešity ke stažení jsou dostupné zde.)

Panelová diskuse: regionální značky jako most mezi institucemi i komunitami

Jedním z vrcholů konference Značky, které spojují byla panelová diskuse vedená ředitelem NZM Ostrava Ivanem Bergerem. Zástupci samosprávy, euroregionu, místních akřních skupin, gastronomie i řemeslníků představili různé pohledy na to, jak regionální značky mění život komunit a podporují spolupráci v česko–polském příhraničí.

Starosta Jablunkova Jiří Hamrozi zdůraznil sílu gorolské identity, která je dnes ceněnou součástí místní kultury i turistické nabídky. Zkušenosti Jablunkovska potvrzují, že úspěch stojí na dlouhodobé práci s komunitou a na přirozeném propojení s partnery v Polsku i na Slovensku.

Roman Tománek z Euroregionu Silesia představil úspěšné projekty přeshraniční spolupráce, zejména rozvoj stezky Silesianka, která propojuje česká a polská vyhlídková místa a má potenciál rozšířit se o zapojení regionálních výrobců. Podle něj právě kombinace infrastruktury, zážitků a lokálních produktů tvoří největší příležitost do dalších let.

Velkou pozornost vzbudila témata gastronomie. Petr Piekar z MAS Pobeskydí popsal projekt Z pole rovnou do kuchyně, který propojuje farmáře, malé výrobce a šéfkuchaře předních místních restaurací a ukazuje, jak silným nástrojem může být kvalitní místní surovina, když se dostane do rukou kreativních kuchařů. O pohled mladé generace se podělil student Střední hotelové školy Ostrava Duc Tuan Luc, který by uvítal větší přítomnost regionálních produktů přímo ve výuce i školním vaření.

O konkrétní zkušenosti se podělily také dvě nositelky tradičních řemesel: Kristýna Muchová (výroba slamníků) a Lucyna Bytów (koniakovská krajka). Obě zdůraznily rostoucí zájem veřejnosti o přírodní materiály, tradiční postupy i regionální autenticitu – a tím i potřebu podpory, prostor a mezigeneračního předávání znalostí.

Diskuse ukázala, že regionální značky nejsou jen o produktech a jejich propagaci, ale stávají se pojítkem mezi komunitami, školami, gastronomií, kulturní identitou a přeshraničním partnerstvím – a jejich význam v regionálním rozvoji nadále roste. 

Workshopy: dvě stovky dětí objevily sílu řemesla

Řemeslné workshopy navštívilo kolem 200 žáků ostravských škol – za velkého zájmu si vyzkoušeli si drátování, tkaní, předení, práci s vlnou, krajkou či šití a s sebou si odnášeli radost z vlastního výrobku i objevování tradičních technik.

Jednotlivé workshopy nabídli:

  • Róbert Hozák – GÓROLSKO SWOBODA regionální produkt – Drátování – ukázky a dílna
  • Łucja Dusek – Łucja Beskid Folk – GÓROLSKO SWOBODA regionální produkt – Křížkové vyšívání – ukázky – Dílna – vyšívaná záložka
  • Kristýna Muchová – GÓROLSKO SWOBODA regionální produkt – Od zrna po slamník – pracovní listy
    Dílna – výroba slaměného brčka
  • Lucyna Bytow – GÓROLSKO SWOBODA regionální produkt – Koniakowská krajka – výstava
    Dílna – výroba náramku a papírová krajka
  • Vladimíra Křenková – Stránské z.s. – JESENÍKY originální produkt – Zpracování vlny – ukázka mokrého plstění – Dílna – předení na kolovratu
  • Ewa i Adam Tomala – Pasieka Tomala – Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej  – Tvoření svíček ze včelího vosku
  • Jana Suchá – Vlněnka z Kunzova – MORAVSKÁ BRÁNA regionální produkt – Zpracování vlny – předení a tkaní – Dílna – předení na kolovratu a vřetánku, tkaní na stavu
  • Lumír a Šárka Kuchaříkovi – Dílna u Slunce – MORAVSKÉ KRAVAŘSKO regionální produkt – Zpracování vlny – zapiastková technika – Dílna – suché plstění
  • Anna Marková – Ku-Ba šití  – MORAVSKÉ KRAVAŘSKO regionální produkt – Šití oděvů – ukázky
    Dílna – možnost vyzkoušet si šití na šicím stroji (záložka, klíčenka, čelenka)

Poděkování a přání na závěr

Velké poděkování za úspěšnou akci patří hostitelům z Národního zemědělského muzea v Ostravě, všem vystupujícím i nositelům značek, kteří  se podíleli na živém a pestrém programu, i nedocenitelným pomocnicím ze Hotelové školy Ostrava a dodateli regionálního občerstvení Pavlu Karchovi z Písku na Frýdecko-Místecku.

Ohlasy byly vesměs příznivé a stejně pozitivní bylo i odhodlání pokračovat v naznačené cestě a využít potenciál kvalitních místních produktů a regionálních značek jako nástroje jejich propagace k propojování nejrůznějších aktérů, jejichž posláním a zájmem je udržitelný rozvoj regionů. Včetně podpory mladé generace, pro niž může, ale také nemusí být život v regionu a rozvíjení jeho jedinečnosti skvělou příležitostí dokázat odvahu a talent.

To nejlepší z regionů

vám již od roku 2005 garantují regionální značky kvality,
systém certifikace, který aktuálně zastřešuje 32 značek ve 31 regionech celé České republiky